7.4.2020
למה אפליקציות שהושקו בזמן הקורונה "מתרוממות" לאט?
2.5 דקות קריאה
"חשבנו שהכי נכון להעלות סוף סוף אפליקציה ארגונית לאוויר ולאפשר לכולם להתעדכן בזמן אמת, להיות מחוברים ולקבל את המידע שכל כך צריך עכשיו- מי עובד? מהם התנאים? מי מהעובדים נדבק? איפה מחלקים ארוחות למי שמגיע לעבוד? ועוד… אז, למה לא כולם באפליקציה?"
מוכר?! בואו נדבר על זה..
אין ספק שזו שעתם של ערוצי התקשורת הארגונית – ארגון רוצה ואף חייב להעביר מסרים והעובדים, מצדם, רוצים לדעת!
עובדים רוצים לקבל מידע עדכני, רוצים לדעת כמה חולים בארגון, מה משתנה בתנאי העסקה ועוד. במקביל, הארגון רוצה.. הרבה- לעדכן, לחדד נהלים, להראות שאכפת, לשתף בעשייה, להוקיר ולעודד שיתופיות וכמובן, לנהל! לנהל את האנשים, את הפעילות ועוד.
מהו הערוץ ש"התחמם" בתקופת הקורונה?
כל מה שלא הצלחנו עד כה להשיק כערוץ דיגיטלי, הספקנו בשבועיים.. אחד מהממשקים שהתחזקו מאוד בשנה האחרונה ועוד יותר בתקופת הקורונה הוא לדוגמא הפודקאסט. בתחילת אפריל 2020, הציגה חברת Deloitte מחקר בנוגע לשוק הפודקאסט בעולם. באוסטרליה לדוגמא, הכנסות החברות בתחום צפויות להגיע לכ- 50 מיליון דולר השנה (כששיעור מורידי הפודקאסטים שם גדל בכ- 70% ב- 4 שנים האחרונות). הפודקאסט נחשב לעיתים ל"צד האפל של הרדיו" ולכאורה תקשורת של פעם. אבל, יש משהו בערוץ ש-כובש. באמצעותו ניתן להאזין בזמן נוח (בבית בקורונה), בפקקים (בחיים לפני הקורונה..) ולהעמיק ידע בתחום. יש הקוראים לו "הנטפליקס" של הרדיו.
אמצעי נוסף שכבש כל ארגון הוא – ניהול אירוע מרובי משתתפים ב- ZOOM (או כל אפליקציה דומה). האירועים האלו הפכו למפגש תקשורת חשוב, בו תחושת ה-ביחד וההעצמה הארגונית גברו מעל לכל. אין ספק שהערוץ הפך לכלי תקשורת.
ועכשיו, קבלו את האפליקציה
אין ספק שכוכבי השוק בתקופה הם: האפליקציה הארגונית וה – מיני-סייט היושב בענן (מבלי להיות מחובר למערכות הארגון מטעמי אבטחת מידע). כן, כן, כבר אמרנו, מה שלא הצליחו לעשות שנים, בשל מגבלות אבטחת מידע, הוגשם בזמן אפס. בתקופת הקורונה יישומים אלו הפכו לתשתית הליבה לתקשורת פנים עבור העובדים החיוניים בעבודה, לאלו שעובדים מהבית או הנמצאים בחופשה או בחל"ת. כבוד גדול לאנשי תקשורת פנים שלא ויתרו ולצוותים ממערכות מידע שנרתמו והתגברו על מכשולים רבים!
והנה לפנינו אנומליה ארגונית חדשה
בחשיבה מדהימה אנשי התקשורת הארגונית "נלחמים" לעדכן את המידע בכל יום, לשתף, למנף סרטוני וידאו, להציג את העובדים – אלו שחיוניים, אלו שמהבית, אלו שתומכים מהחופשה. הם מרכזים את המידע החיוני כל כך ליומיום, משתפים בברכות, מחברים לרגש, מפיקים שירים משותפים, מביאים "סלב" כדי להרים את המורל, מציעים כלים לרווחת העובדים, משתפים גם בתרומה לקהילה- הכל!
אבל,
לא כל העובדים נכנסים!
לא כולם בפנים!
למה?!
בהנחה שהתוכן מעניין, שהערוץ נחשף, שהמידע דינאמי, נשאלת עדין השאלה: למה? הסיבה היא שאולי לא התייחסנו ל- סיבת השורש.
שלוש סיבות שורש, פתרון משולב אחד!
-
- סיבת שורש (1): מדובר בשינוי תרבותי והוא לא יכול להיטמע ביום. מעבר מ- מ"שולחים אלי ב-פוש" ל- "באחריותי להתחבר ולהיכנס".
שנים! כן, שנים, בארגונים רבים קיים הרגל שהמידע החשוב מגיע ב"דחיפה"- מתזכרים בניוזלטר, מרכזים בווטסאפ, מעבירים בקבוצות דרך המנהלים… וכעת, ברגע אחד אנחנו דורשים מהעובדים:
להוריד אפליקציה
ואחר כך, להיכנס באופן יזום ל"זירת המידע החדשה". - סיבת שורש (2): התרגלנו שכל מה שחשוב ארגונית מגיע דרך המנהל הישיר וגם נמדדים עליו.
עכשיו, את ההנעה לכניסה מבצע גוף התקשורת או משאבי אנוש- שאינו בנתיב הניהולי הארגוני. - סיבת שורש (3): הדברים החשובים בתקופת הקורונה הם נושאים אישיים- מידע על המשמרות שלי, תחזית איך יראה תלוש השכר שלי?, כמה ימי חופשה נותרו לי? ועוד.. אבל, מידע זה אינו זמין כי הערוץ אינו מחובר למידע הארגוני.
- סיבת שורש (1): מדובר בשינוי תרבותי והוא לא יכול להיטמע ביום. מעבר מ- מ"שולחים אלי ב-פוש" ל- "באחריותי להתחבר ולהיכנס".
הפתרון המשולב:
- להתאים את הצפיות – להבין ששינוי בהרגל לוקח זמן.
- להניע דרך מנהלים!! אין ברירה. כל מנהל צריך לדעת כמה אחוזים מהעובדים שלו מחוברים ולהוביל את האנשים שלו להוריד האפליקציה ולהתחבר (מנהלים יודעים איך להגיע לכולם), כי זה ה-ערוץ הארגוני לתקופה וחשוב שכולם יהיו נגישים לכך.
- לנסות לגשר על הריחוק מבסיסי המידע והנתונים האישיים (שהם החשובים לאנשים והם מעודדי כניסות) – באמצעות הפנייה למוקד משאבי אנוש או באמצעות חיבור לכתובת מייל לשאלת שאלות אישיות (ניתן להתחייב לכך, רק אם צוות משאבי אנוש יכול להיות זמין ב – SLA מוגדר מראש לתשובות).
- להקפיד לשלוח "פושים" עם התחלה של ידיעות (לא טיזרים מרוחקים) וחיבור לערוץ – ניוזלטר מקוצר, הודעות למייל עם הידיעות הנצפות, SMS מניע, לשלוח פושים עם קישור לתמונות של עובדים המצולמים באתר.
להמשיך! להמשיך! עם התוכן המגוון – בתמהיל של מידע עדכני, עם הזמנה לשלוח תמונות ומידע אישי, סרטונים משותפים, הזמנה של המשפחות לשלוח תמונות, לערוך כתבות על העובדים, להעשיר את גלריית התמונות ולשלוח קישור בפוש למצולמים עצמם.
כן, זהו תהליך שינוי בהרגלי צריכת התקשורת הארגונית ולוקח זמן להגשים את היעד.